Tuesday, August 08, 2006

Ni-na-na-ni-na-na...dagens boktips

Härom veckan upptäckte jag att bl.a. biblioteket i Falun har en tjänst där man kan låna hem böcker via internet i pdf-format. Man får låna högst tre böcker per gång i 28 dagar och efter 28 dagar går filen inte längre att läsa. Rätt smidigt, man slipper hela böket med att ta sig till biblioteket för att låna och framförallt lämna tillbaka böckerna, vilket jag alltid lyckas glömma. Det finns ju såklart nackdelar också, man kan inte ta med sig boken var som helst (om man inte har en liten smidig bärbar dator förstås. Jag har visserligen en bärbar, men särskilt smidig kan jag inte säga att den är), det är lite jobbigare att läsa på datorn än i bokform, men inte så farligt som jag trodde att det skulle vara och sen har de förstås inte så värst stort utbud ännu.

Jag lånade iallafall boken "Det ska bli ett sant nöje att döda dig" av Magdalena Graaf. Tidigare har jag mest sett henne som en av alla andra bimbobrudar som helt plötsligt får för sig att ge ut en bok bara för att hon är känd. Till viss del är det väl kanske så, hade hon inte varit känd hade kanske inte boken blivit utgiven eller uppmärksammad men för det ska man inte avfärda boken. Historien hon har att berätta är verkligen riktigt hemsk men samtidigt vittnar den om att människor både kan vara riktigt, riktigt onda men förändras och fungera som vanliga människor om man ger dem en chans.

En annan rolig sak man kan göra på Internet är att gå in på svt.se och kolla deras programarkiv. Många roliga, halvt bortglömda program, bl.a. Jacobs stege, Dabrowski, Teknikmagasinet, Fräcka fredag, Hajk och andra nostalgiprogram.

2 Comments:

At 1:01 AM, Blogger annakarin said...

det där med svt´s arkiv har många rekommenderat, det får man göra någon gång. och att läsa böcker på datorn verkar bra. har inte ens sett en film på datorn så det får man oxå göra så man hänger med. är det åldern eller den obekväma skrivbordstolen som gjort att man tvekat...

 
At 9:10 AM, Blogger Jon E said...

du vet väl om att jag har haft ninananina-killen som lärare i retorik?

 

Post a Comment

<< Home