Sunday, September 10, 2006

Frida i svampskogen

Denna vackra sensommardag har jag tillbringat i Avesta och svampskogen tillsammans med Jenni. Jag kan inte säga att jag är någon svampexpert direkt. Visst, jag kan skillnaden på en sopp och en skivling och jag vet att taggsvampar är ätliga men när det gäller att hitta svampen är jag helt hopplös. Har varit ute flera år i rad och spanat efter svampar men alltid kommit hem tomhänt. Jag har liksom inga svampögon. Därför var det bra att ha med Jenni som lyckades hitta varje liten kantarell som gömde sig i diken och under mossa. Hon var dessutom utrustad med både svampkorg och svampkniv vilket jag inte var då jag var så inställd på att inte hitta något. Vi fick faktiskt ihop en hel del, både kantareller och taggsvamp (som faktiskt är riktigt underskattad) vilket jag inte riktigt räknat med efter alla mina misslyckade svampförsök.

Vi hann även med en liten loppis där jag hittade några 70-talskaffekoppar som jag samlar på. Och så gjorde Jenni apgoda amerikanska blåbärspannkakor med bacon och lönnsirap. Mums! Men inget slår smörstekta färska kantareller.

Jag och Jenni utanför Jennis och Gustafs hus


Jenni med en kantarell

Finns det något godare?

1 Comments:

At 4:33 AM, Blogger annakarin said...

jenni är väldigt lik en klasskompis på gymnasiet som heter anna. har jenni en syster kanske?

p.s är du hemma lördag fm? messa mig.

 

Post a Comment

<< Home