Saturday, November 04, 2006

Inte beredd riktigt...


Att vintern slog ner över Sverige i veckan var jag inte riktigt förberedd på. Hade hört något rykte om att snön skulle komma men inte riktigt tagit det på allvar. Dessutom blev jag sjuk på söndagen med feber och ont i halsen så jag var hemma från jobbet måndag och tisdag. På tisdag kväll kände jag mig så pass bra att jag bestämde mig för att åka med till Stockholm på konferens onsdag-torsdag. Detta skulle dock innebära att jag skulle lämna hunden på hunddagiset kl. 6.00 onsdag morgon en halvmil hemifrån. Om ni läste min blogg i januari kanske ni kommer ihåg att jag haft mina äventyr med hundlämning förut. Sommardäcken satt naturligtvis kvar eftersom jag som sagt inte varit så beredd på att vintern plötsligt dök upp. Jag tvingade ut Pontus att byta däcken men de satt som sten. Inte så mycket att göra alltså så jag klev upp vid fem-tiden på morgonen och kanade iväg med bilen över isen iväg till hunddagiset. Några vinterskor hade jag ju heller inte införskaffat och mina stövlar från förra vintern hade jag skavsår från. Tänkte dock att det nog inte är så mycket snö i Stockholm, så jag trippade iväg i mina högklackade sommar/höstskor. Alla som såg på nyheterna på onsdagen vet att det var totalt snökaos även i Stockholm så jag tassade fram på mina ovintriga skor och kände mig som en gammal tant.

Dessutom har jag troligen blivit ett skämt på taxi. På onsdag morgon var det en kvinnlig chaufför som körde mig till stationen. Jag drog min historia om att jag åkt över isen i mina sommardäck på morgonen och hon ojade sig och tyckte nog att jag var lite knäpp. På torsdag kväll åkte jag med en manlig taxichaufför och drog samma historia igen. Han bara (på brett dalmål): Ja, fjälla min sa att du varit ute och åkt! Inte beredd? Jag visste om snön en vecka innan den kom!
Kan tänka mig att de skrattat gott åt bruden som halkat runt på sina sommardäck och sina sommarskor mitt i vintern. Men det kan jag bjuda på.

1 Comments:

At 5:50 AM, Anonymous Anonymous said...

hehe, fler än jag som har problem med "det vita eländet"!

 

Post a Comment

<< Home