Wednesday, October 04, 2006

lol

Förra fredagen var jag på ett seminarium med Fredrik Lindström som hette Bästa språket. Han pratade bl.a. om att man har ett språk när man pratar och ett annat när man skriver. När man pratar behöver man inte säga hela meningar och man kan förkorta ord för att göra språket mer effektivt. Ett mellanting är när man chattar, då ger man varandra snabb respons och kan skriva lite som man pratar eftersom man vill skriva snabbt och man kan förklara sig på en gång om det blir något språkligt missförstånd.

Men hur blir det om man först chattar som vanligt, i .tex. ett nätspel och sen plötsligt en dag är det möjligt att prata med de andra som vanligt via ett headset? När man chattar har man ju en massa förkortningar och symboler för sig som :) ;) lol (laughing out loud) , o.s.v. Härom dagen blev jag vittne till ett mycket konstigt fenomen. Min käre pojkvän satt i soffan med sin bärbara dator och spelade ett nätspel. Han har nyligen införskaffat ett headset så då och då hör man honom säga någonting, ibland vet jag inte om det är mig han pratar med eller om han pratar med någon i spelet. Helt plötsligt hör jag honom säga; "lol!" "Vad sa du, lol?", undrade jag. "Mmm", säger Pontus. Tydligen sa någon i spelet något lustigt och istället för att "skratta högt" säger Pontus "lol"! Tyckte det var mycket komiskt och såg framför mig hur folk går runt i verkliga livet och säger lol för att markera att nåt är kul. Ungefär som att artighets-skratta. Dessutom lät Pontus lite halv-uttråkad när han sa "lol" vilket gjorde det ännu roligare.













Min lol:ande pojkvän

1 Comments:

At 12:13 PM, Blogger Pontus said...

Men det var ett skämt, ju! Alltså, jag sade lol för att driva med fenomenet att det finns vissa människor som säger lol.

 

Post a Comment

<< Home