Thursday, January 19, 2006

Att tänka lateralt

Idag hade vi ett föredrag på jobbet om lateralt tänkande, alltså att tänka i nya banor och inte följa gamla invanda tankemönster. En övning vi hade gick ut på att börja med att tänka på alla positiva saker med en händelse. Som om ens bil blev stulen skulle man inte tänka på allt negativt som det för med sig utan börja med det positiva. Som t.ex. att man förhoppningsvis får en ny och bättre bil om man har den försäkrad, man får mer motion om man tvingas gå eller cykla o.s.v. Det låter ju bra, men fungerar det i verkligheten? Kan man verkligen lära sig att tänka om i alla situationer man drabbas av? Oftast tycker jag att man fungerar så att man först blir arg och ledsen om något tråkigt händer, sen accepterar man läget och utgår från det och först då försöker se det positiva med händelsen, om det nu finns något. När jag glömde låsa min gamla Opel och någon försökte tjuvkoppla den och förstörde rattlåset och jag inte hade någon försäkring på den och jag dessutom fick p-böter för att jag inte kunde flytta på bilen för den var trasig och därför var tvungen att slakta den såg jag inte så mycket positivt i situationen. Senare när jag accepterat alltihopa tänkte jag att det var skönt att jag slapp besikta den iaf! Men i det fallet känns det som att det negativa i situationen översteg det positiva och då är det ju svårt att börja tänka på det positiva.

Jag tror inte man ska vara överdrivet positiv till saker och ting men inte heller överdrivet negativ. Man måste kunna tycka att saker är skit utan att för den skull tycka att allting är det! Lagom är bäst.

Dagens laterala tanke:

2 Comments:

At 11:25 PM, Blogger annakarin said...

min blogg handlar just om det, att kunna se sitt liv mer positivt. det är ibland svårt när man bloggar på kvällen att hitta något som var positivt den dagen och det är ju helt sjukt. vi i sverige måste lära oss uppskatta saker och ting, men utan att bli äppelkäcka.

 
At 12:07 AM, Blogger Jon E said...

haha, i höstas hade vi också en föreläsning om att tänka lateralt... det var ganska kul. Men vi fick i uppgift att byta ut orden i till synes självklara meningar, som "ett kylskåp är ett vitt fyrkantigt skåp som står i köket". Efter lite lateralt tänkande kunde det bli "ett kylskåp är fyra runda lådor i regnbågens färger som hänger i hallen".

 

Post a Comment

<< Home