Friday, February 23, 2007

Ni vet fågeln Kråhm

Simon och Jon är här i helgen, vi åkte från Uppsala igår där jag varit och jobbat i några dagar. När vi åkte hem igår så körde vi en liten bil-lek. Man säger varsin bokstav men man får inte bilda ett ord. Om jag säger A så säger Jon P så får inte Simon säga A, för då bildas ordet APA. Simon kan då t.ex. säga T, men han måste ha tänkt ut ett ord som det ska bli, t.ex. APTASS. Han kan också bluffa och låtsas att han tänker på ett ord fast han inte gör det. Bluffar han och någon synar så förlorar han. Iallafall, vi hade sagt bokstäverna KRÅ och det var Simons tur. Han bara: "H". Jag synade. Han bara: "KRÅHM", ni vet den där fågeln (helt seriös). Vi bara: "Nej, det finns det ingen fågel som heter, hur ser den ut?" "Den är grå, KRÅHM." Jon bara: "Bokstavera hur den stavas" Simon bara "G-R-Å-O-H-M, Kråom", fortfarande helt seriös. Han gav sig verkligen inte, trots att det var helt uppenbart. Riktigt roligt. Jag höll på att skratta så jag knappt kunde köra. Jag tror att han har fått det från pappa, ni kanske kommer ihåg pappas Alfapet-försök för ett år sedan ungefär, också helt seriös hävdar han att det finns ett ord som heter "Hänggrodanpil".

2 Comments:

At 1:07 AM, Blogger annakarin said...

Haha, vilken rolig billek. Vi brukar leka mkt när vi kör Blge-K för att fördriva tiden men denna har jag aldrig testat. Vi leker bl.a en lek med stadsnamn. Man ska säga en stad på den sista bokstaven i den stad den andra personen sa. Exempel: KalmaR. RimforsA-Arboga. En gång lekte vi den i timmar, ingen ville ge sig.

 
At 1:12 PM, Blogger Karin said...

fast mig hade han lirat, kan inget om fåglar... Valpvarning i min blogg *vill ha*

 

Post a Comment

<< Home