Monday, March 05, 2007

100:e blogginlägget

Har varit i Umeå i fyra dagar på en kombinerad jobb- och nöjesresa. Mycket kul. En sak jag dock reagerade över när jag var ute och flög var alla kontroller överallt. För 8-9 år sen när man flög inrikes var det inte speciellt mycket kontroller ö h t men det har ju sina naturliga förklaringar att det är mer säkerhetskontroller nuförtiden. Men denna gång var det extremt med kontroll av att alla gjorde rätt. Som t.ex. när jag kom med tåget till Arlanda och kom upp ur underjorden till flygvänthallen. Innan jag fick gå in där stod det två personer och skulle kolla min tågbiljett - när jag kom från tåget! När jag sen skulle checka in stod det fyra personer och kontrollerade att man hade checkat in innan man gick fram för att lämna in sin väska. När jag gick igenom säkerhetskontrollen började det pipa och de var tvungen att kolla extra noga på mig flera gånger så att jag inte hade någon kniv eller bomb eller knark på mig. (På tal om det såg jag förresten att man kunde köpa ett s.k. smugglarbälte på Tradera där man kunde placera lite smått och gott. Inte så smart kanske eftersom man alltid får ta av sig bältet). Kände mig väldigt misstänkt. När jag åkte hem igen var det samma visa igen, samma kontroller en gång till. Sådana här tillfällen får man verkligen bekräftat att Sverige är ett land med extremt stort kontrollbehov och av en överdriven trygghetssträvan. Som när en väldigt lugn och städad kompis till mig fick sin nyckelknippekniv beslagtagen när vi var ute på Bolanche. Ok att det händer en hel del lite här och var men ibland blir kontrollen lite väl överdriven.


Var ute i Umeå i lördags natt och kollade bl.a. på månens förmörkelse. Lite kul.

Lina, Annika och jag på Invito

0 Comments:

Post a Comment

<< Home