Monday, February 27, 2006

Man ska lyfta med knäna och inte hoppa för mycket

Idag (fast mest igår) har jag haft ont i ryggen igen. Fick ryggskott för några år sedan och låg däckad i flera dagar och då och då kommer det tillbaka lite smått. Inte så farligt som den gången dock, och jag brukar skrämma ryggskottet på flykten genom att stretcha bakmusklerna eller gluteus maximus, som pappa skulle säga (han har jobbat som massör). Första gången jag fick det hemska ryggskottet berodde det antagligen, som jag efter lite funderande och kalkylerande och snack med en naprapat kom fram till, att jag hoppade som en galning på The Sounds konsert på Peace and love för några år sedan. 40 minuters hoppande på hård asfalt med för små gympaskor var nog inte så skonsamt för ryggen om man säger så.

Den här gången får jag nog skylla på IKEA. Efter att jag shoppat loss på nämnda affär i lördags blev jag sugen på att möblera om lite hemma. Sovrummet var jag lite less på så jag fick för mig att jag skulle flytta ut bokhyllan (med alla böckerna kvar) i hallen utanför sovrummet. Hyllan var lite ranglig så jag var tvungen att skjuta och dra den på den nedre delen av hyllan. När jag kom till tröskeln satte jag mig på huk och försökte lyfta över hyllan. Kände att det kanske inte var så skonsamt för ryggen men eftersom jag bestämt mig för att få ut den ur rummet ignorerade jag sådana tecken. Jag slet och drog tills jag plötsligt satt där med ena knoppen som ska hålla hyllan uppe i handen. Den hade helt enkelt lossnat. Hyllan stod nu och balanserade i dörröppningen, jag var mycket glad över att den var i vägen annars hade hela hyllan brakat i golvet. Insåg att jag nog var tvungen att slänga ur alla böckerna om jag nånsin skulle få dit knoppen igen. Efter mycket om och men hade jag till slut fått ur alla böcker, satt dit knoppen, dragit ut bokhyllan och ställt in alla böcker igen. Kände mig mycket nöjd med mig själv. Detta var på lördagen. På söndagen när jag precis satt mig för att kolla på hockeyfinalen skulle jag sträcka mig efter ett chips och då kände jag hur hela ryggen sa ifrån. Sen dess har jag alltså haft ont men det börjar bli bättre nu efter allt tänjande av bakmuskeln. Upptäckte dessutom att jag tänjt så mycket att jag numera kan lägga foten på pannan! Kanske ska fortsätta på yoga-klasserna iallafall!








Roten till det onda 1



















Roten till det onda 2

3 Comments:

At 11:50 AM, Blogger Karin said...

Frida, man måste vara försiktig med ryggar! Den liksom håller upp hela dig! Förvånad att jag inte såg er på toppdog förresten??? Ha det så bra i solen, hörde av AC att vi åker ungefär samtidigt!

 
At 12:31 PM, Blogger Frida said...

jag vet, jag vet... ska försöka vara räddare om min rygg!:) har missat topdog, bara hört om det, verkar det inte lite töntigt?

 
At 2:46 PM, Blogger Johanna said...

Ajajaj, stackars dig... Ryggskott är inte roligt, vet precis hur det känns. I höstas, när vi precis flyttat till Falun och burit en massa kartonger och möbler samt städat ur den gamla lägenheten, fick jag ryggskott när jag skulle dammsuga. Efter allt bärande och kånkande behövdes det bara en sådan liten grej för att ryggen skulle strejka. Skönt att det är bättre nu i alla fall! :)

Apropå topdog så tycker jag själv att det verkar heltöntigt men var ändå tvungen att se på första avsnittet för att se vad det var. Tror dock inte att jag kommer följa det.

 

Post a Comment

<< Home